Yogahoudingen

De Spreizit als uitgangshouding;

Voor deze basishouding brengen we vanuit Langzit onze benen losjes wijder. De naam van de houding komt uit de Zweedse-gymnastiek (Ned. ook: Spreidzithouding).

Zitten met de benen wijd

De afbeelding hieronder laat een oudere Louis van Gorkom in een Spreidzit zien. Het is een stabielere variant van de Langzit. We verkrijgen deze uitgangshouding, door vanuit Langzit onze benen wat wijder te leggen.

Louis van Gorkom laat de Spreidzit zien.

Leggen we onze benen zo wijd, dat er een strekspanning ontstaat, dan spreken we van Hoekzit. De klassieke vorm hiervan heet Konasana. De asana moeten we als kind reeds aanleren. Vordert de leeftijd dan wordt strekken in het kruis veel moeizamer. Dit geldt zeker voor mannen, want zij hebben een smaller bekken.

De Spreidzit nodigt bij jonge mensen uit om een voet te grijpen en zo tot een strekking te komen. Veel ouderen hebben daar meer moeite mee. Voor het model ‘Louis van Gorkom’ is die voet nog net haalbaar.

Louis buigt naar voren en pakt zijn voet.

Grijpen we een voet dan spreken we van een Voetgreep. Dit kan ook in een staande benadering als de Kraanhouding of een semi-keerling als de Ploeghouding. De Spreidzit vormt de basis voor de Gekruiste-Voetgreep, de Kleermakerszit, de Tanghouding, de Twisthouding en de Walvishouding.