Yogahoudingen

De Kleermakerszit een meditatiehouding;

Ofwel vanuit Kortzit kruizen we de benen, aldus krijgen we een stabiele zithouding. We kunnen deze Basishouding ook maken door vanuit Langzit de benen tijdens het optrekken te kruizen.

De luie Kleermakerszit

Op de afbeelding hieronder zien we een krasse, bejaarde ‘Louis van Gorkom’ een ontspannen variant van de Kleermakerszit maken. Hierbij mag de rug rond zijn.

Een krasse Louis van Gorkom maakt de Kleermakerszit.

Gebruiken we de hier beschreven zithouding voor meditatie, dan dienen we rug recht te houden. Iets hol in de onderrug is zelfs nog beter! Nu helpt de vorm van kruizen van de Kleermakerszit niet echt bij het recht houden van onze rug. De Lotusvorm is hiervoor meer geschikt. Echter deze vorm van kruizen moeten we als kind reeds aanleren, om het yogaknietje te voorkomen. De tekening hieronder toont een jonge dame die mediteert in Kleermakerszit.

Meditatie in de Kleermakerszit.

De tekening is destijds gemaakt door Louis van Gorkom  — als covervoorbeeld van de dummy —  voor het ‘Haptoyoga Werkboek’, dat er helaas nooit kwam.

Verheffen vanuit de overpeinzing

De Christelijke (Westerse) en de Oosterse benadering van meditatie zijn in hun wezen tegenhangers. We moeten dus beginnen deze zeer verschillende benaderingen niet met elkaar verwarren. In het Westen is meditatie vooral een mentaal proces. We mediteren over een tekst, ofwel we laten een tekst  — veelal afkomstig uit de heilige schrift —  tot ons doordringen en overpeinzen deze in stilte.

Dit kan gebeuren binnen het ritueel van de eredienst, waarbij muziek de stilte vervangt; maar het kan ook zijn dat we ons ervoor in eenzaamheid terugtrekken. De bedoeling is dat er een moment ontstaat, dat de tekst ons verheft; dat morele eureka, want meditatie is niet gericht op wetenschappelijk inzicht, doch ter intensivering van de geloofservaring. Wel dienen we tevens ons Reli-Pakhuis op te schonen. Bovendien is het verstandig meditatie af te wisselen met beweging.

Pas op met die dure mantra!

In de Oosterse benadering gaat het juist om het mentale proces eerst stil te leggen. Er is een veelheid aan technieken, die kunnen helpen tot deze vorm van meditatie te komen. Ze zijn allemaal zeer simpel, maar vragen aan de andere kant een persoonlijke discipline van dagelijks oefenen over jaren.

De bekendste benadering is transcendente meditatie. We herhalen een frase of woord constant, zodat andere gedachten er niet meer tussen kunnen komen. Voor sommige mensen kan dit een goed hulpmiddel zijn. Pas echter op voor charlatans, die veel geld vragen voor een persoonlijke mantra! Een klank of een aansprekend regeltje uit een psalm, gezang, song of gedicht herhalen werkt net zo goed.