Yogahoudingen

De ‘Hefboombalans’ - een yoga-vorm

Vanuit de Wighouding tillen we been en arm aan de zelfde kant en kantelen we vervolgens de romp tot een zijwaartse evenwichtshouding ontstaat. Het vrije been en de vrije arm worden daarbij zo vertikaal als mogelijk in de lucht gestrekt (Ned. soms ook Zijwaartse-Plank; Eng. Side Plank Pose; Sanskr. Vasisthasana, de naam is afgeleid van Vasista een rishi en een belangrijk auteur van de Vedische verzen, Vasista = de rijkste).

Kracht en evenwicht bewaren!

De hier besproken houding, ofwel Hefboombalans vraagt naast een goed gevoel voor evenwicht vrij veel kracht. We zien dan ook de man op de afbeelding hieronder de houding verre van perfect maken. Hij zou het steunende been iets meer moeten strekken.

Een oude Louis van Gorkom maakt de Hefboombalans.

Echt fout echter is het naar achteren laten doorbuigen van de knie, want dat kan op den duur tot schade leiden. Bij een perfecte uitvoering, zoals de Eka Pada Vasisthasana is dit been geheel gestrekt en het bovenste been staat dan geheel vertikaal. De benodigde lenigheid hiervoor vinden we over het algemeen alleen bij jonge mensen. Aan aanvullende houdingen noemen we hier nog de Boom-, de Plank- en de Wighouding.