De Bank-Boothouding;

Een remedialvariant van de Boothouding;

Het versterken van de buik- en beenspieren. Deze houding is vooral nuttig voor ouderen.

Soms is een yogavloer niet nodig

Voor een oefeningetje tussendoor, kunnen we kijken naar wat we aan meubels in huis hebben. Op de afbeelding hieronder laat ‘Louis van Gorkom’ een variant van de Boothouding, ofwel de Bank-Boothouding zien.

Een oudere Louis van Gorkom toont de Bank-Boothouding.

We moeten niet vergeten in de yogavorm gewoon door te gaan met ademen. Met deze houding versterken we zowel de buik- als de beenspieren. We dienen onze benen zoveel mogelijk te strekken, maar met het vorderen van de leeftijd kan dat moeizaam zijn. We zien hier dus een oudere ‘Louis van Gorkom’, die zijn benen niet geheel strekt. Vanzelfsprekend kunnen ook jongeren op deze wijze hun spieren even tussendoor versterken.

Met een fietsbeweging van de voeten maken we het geheel dynamisch. Ook kunnen we de benen uit elkaar brengen in varianten van de Hoekhouding. Hierbij strekken we aan de binnenkant van onze bovenbenen. Jonge lenige mensen kunnen zelfs over het hoofd hun voeten tot op de achterleuning van de bank brengen. Zo vormen zij dan een variant van de Ploeghouding. Verder kunnen we natuurlijk onze enkels en tenen apart oefenen.