Yogahoudingen

De Teensteun-Ruiterstand

Vanuit de Ruiterstand brengen we beide voeten in Teensteun. Vervolgens trachten we ons te strekken. De stand van de armen gebruiken we om het evenwicht te bewaren. Eventueel mogen onze armen een Gekeerde-Bidgreep maken (Eng. Tiptoe Grand Plie Squat; Ned. ook: Teensteun-Ruiterbalans, Teensteun-Ruiterhouding; Verz.: Bekkenruimer, Ruiter).

De uitvoering in de praktijk

De afbeelding hieronder laat een schematische tekening van de Teensteun-Ruiterstand zien. Het is een ideaalbeeld. In de praktijk kunnen we ons bekken vaak niet zover kunnen openen. Ook het volledig strekken van de enkels kan problematisch zijn.

De Teensteun-Ruiterstand symbolisch.

Wie regelmatig op deze site kijkt kent inmiddels de symbolen van de de tekening. De tekening is een mengvorm van een lijntekening en een draadfiguur. De paarse lijn staat voor de naakte huid en de groene symbolische grasjes duiden het naturisme. Het is vooral een statische houding die we als beginner maar kort aannemen. Lukt het niet om het evenwicht te bewaren dan gebruiken we een stoel als steuntje. We zien dit bij foto van de Ruiterstand.

Bij regelmatig beoefenen kunnen we de tijd van beoefenen langzaam opvoeren. Ook kunnen we deze strekhouding dan vaker uitvoeren. Een dynamisch element kunnen we toevoegen door met onze spieren het bekken tijdelijk iets omhoog te brengen. Vervolgens maken we een nieuwe strekking door het bekken weer te laten zakken. Dit kunnen we dan een flink aantal keren herhalen.

Werken aan varianten

Hebben we de houding onder de knie, dan kunnen we met de armen alle kanten uit. Zo kunnen we de armen ook zijnwaarts strekken en vervolgens met ons bovenlijf naar twee richtingen torsen. Dit voegt een heel andere dynamische variant toe. Ook kunnen we allerlei varianten van de Greep en de Armschroef toevoegen.