De yogahoudingen

De Sprinkhaanvorm - een passiefoefening;

Vanuit buikligging tillen we ons passiefmaatje in een Sprinkhaanhouding. Dit is een afgeleide van de Shalabhasana.

Een groepje aan het werk

Op de afbeelding hieronder treffen we groepje midden in een passiefoefeningensessie. De veronderstelde blonde dame op links op de voorgrond, tilt de donkerharige dame in een Sprinkhaanvorm.

Op de voorgrond zien we de Sprinkhaanvorm.

Op de achtergrond nu hier boven zien we twee actiefmaatjes die even de Utthita Hasta Padahastasana voor zichzelf maken. Even later zullen zij als lesassistent weer helpen met afleiden of passiefbewegen.

Een gezamenlijke boog

Het tillen in de Sprinkhaan moet zorgvuldig gebeuren. Doordat ons passiefmaatje op onze bovenbenen steunt vormen beide lijven één geheel. Hierdoor belasten we onze rug nauwelijks. Het kritische punt zit allereerst bij het optillen. We gaan daarbij diep door de knieën. Het moment van optillen houden we zo kort mogelijk.

We gaan er nu vanuit, dat de schenen van ons passiefmaatje stevig op onze bovenbenen liggen. Daarbij omklemmen onze handen de enkels van dat maatje met duim en vingers. De kracht moeten we vooral met de duimen zetten. Deze liggen rond de knobbels van de enkels van het maatje.

Onze lijven vormen nu een eenheid. Het is één boog. We gaan wat achteruit hangen, zodat we de rug van ons passiefmaatje wat strekken. Een actiefmaatje ofwel lesassistent mag nu de rug van het passiefmaatje afleiden in het stuikgebied. Ook kunnen we als afwisseling ons maatje wat zijwaarts schommelen. Het geheel neemt ongeveer een minuut.

Nu volgt het moment van terugleggen. We geven dit de lesassistenten aan met achterwaartse knikjes van ons hoofd. Weer moeten we goed op onze rug letten. We laten ons passiefmaatje langs onze bovenbenen glijden, zodat we onze rug zo min mogelijk belasten. Daarbij gaan we tevens wat door onze knieën.

Voeten tegen een warme buik

Nu kunnen we het geheel nog even afmaken alvorens we naar een volgende oefening overgaan. Zo kunnen we nadat we ons passiefmaatje eerst een minuutje ontspannen, de voetzolen tegen onze warme buik leggen. Hiervoor hurken we wijdbeens  — uitkijkend over het voeteneind —  diep over ons maatje. Gokken we de afstand goed, dan kunnen we de voeten van ons maatje  — door passief buigen van diens knieën —  tegen onze buik leggen. Voor wie niet lenig genoeg is, in de Motvorm vraagt dit minder lenigheid.