Een yoga-aspect

De ‘Oefeningen’ - binnen haptoyoga

Op deze pagina brengen we een aantal aangepaste vormen, die een aanvulling vormen op de traditionele Yoga, zoals deze uit India en verder uit het Oosten is komen aanwaaien.

Yoga aanpassen aan het Westen

De traditionele Yoga kent asana's die wij herkennen als strekhoudingen. De meeste zijn inderdaad strekoefeningen, maar er zijn er ook met een andere functie.

Diverse oefeningen met de Motvorm op de voorgrond.

Op de afbeelding hierboven zien we op de achtergrond dames asana's maken. Op de voorgrond zien we de aanpassing, die haptotantra ons brengt namelijk de Motvorm. Hierin laten we ons eventueel laten strekken.

De praktijk van de yogales heeft een groot aantal oplossingen aangedragen voor cursisten die de traditionele oefenvormen niet aankunnen. Hier volgen allfabetisch wat voorbeelden: de Actieve-Cobrahouding, de Arendhouding, de Armbinding, de Armschroef, de Banaanhouding, de Bekkenlift, de (Gekeerde-) Bidgreep, de Binthouding, de Booghouding, de (Kleine-) Booghouding, de (Schietende-) Booghouding, de Boogschutter, de Boomhouding, de Boothouding, de (Actieve-) Cobrahouding, de (Voltooide-) Cobrahouding, de Draaibrughouding, de Eenhoornhouding, de Enkelzijdige-Sprinkhaanhouding, de Enkelzijdige-Walvishouding, de Extreme-Heffer, de Extreme-Mushouding, de Gebonden-Tornadohouding, de Gedraaide-Kameel, de Gekeerde-Bidgreep, de Greepvorm, de Hangmathouding, de Hefboombalans, de (Extreme-) Heffer, de Heldhouding, de Hellinghouding, de Hoekzit, de diverse vormen van hurken, de Jachthondhouding, de (Gedraaide-) Kameelhouding, de Kikkerzit, de Kleermakerszit, de Kleine-Booghouding, de Knielhouding, de (Oor-) Kniehouding, de Koe(kop)houding, de Konijnhouding, de Kortzithouding, de Kraanhouding, de Langboogvorm, de Langzithouding, de Lappenpop, het Lostorsen, de Kathouding, de Molenoefening, de Mothouding, de Motvorm, de (Extreme-) Mushouding, de Oor-Kniehouding, de Olifanthouding, de Pakkethouding, Passiefoefeningen, de Plank, de Ploeghouding, de Poort, Remedial-Yoga, de Rugboog, de Schietende-Booghouding, de Schroefhouding, de Schouderbalans, de Schouderstrekking, de Sluiperflow, de Spreidzit, de (Enkelzijdige-) Sprinkhaanhouding, de Sprinkhaanvorm, de Standbeeldhouding, de Stronkvorm, de Tanghouding, de Tenthouding, de Tornadohouding, de (Voetgreep-) torsie, de (Gebonden-) Tornadohouding, de Twisthouding, de Veerhouding, de Vishouding, de Vlinderhouding, de Vlakplaathouding, de Voltooide-Cobrahouding, de Voetgreeptorsie, de (Enkelzijdige-) Walvishouding, de Wighouding, de Wilghouding, en (Remedial-) Yoga. Veel meer oefenvormen staan in ons lesmateriaal.