Een yoga-aspect

Nagna; het kuise naakt

De term ‘nagna’ komt uit het Sanskriet. We gebruiken deze term in het begrip ‘Yoga-Nagna’. De bedoeling hiervan is dat we onze naaktheid los zien van erotiek. Ook leggen we zo voor haptotantra het verband met de klassieke Yoga. Dus nagna komt overeen met kuis naakt (Eng. naked).

Terug van vakantie

(Roman:) Gerda betreedt de huiskamer. Ze is nog vroeg, want de kinderen spelen bij vriendjes.

‘Fijn je weer te zien Gerda meid,’ zegt Louis en hij gaat verder met: ‘Hoe was je vakantie?’

‘Geweldig!’ zegt Gerda en ze gaat verder met: “We zijn met het hele gezin naar ‘Flevo-Natuur’ geweest. De kinderen hebben genoten!” Ondertussen legt ze haar badlaken op de bank.

‘Dus, je kon je eega toch overhalen?’ vraagt Louis. Ondertussen schenkt hij thee in.

Gerda pakt het bakje thee, dat hij aanwijst en zet het op de salontafel. Dan gaat ze in Lotus op de bank aan de salontafel zitten: ‘Ja, het koste wat moeite, maar toch,’ antwoordt ze.

Over nagna en naga's

‘Maar toch?’ herhaalt Louis?

Gerda komt met: ‘Nu denkt hij al aan iets naturistisch voor de Kerst! Maar nu wat anders. Wat betekent nagna?’

Louis komt met: “Nagna kun je het beste omschrijven met ‘kuis naakt’. Het is het naakt dat wij ervaren binnen het naturisme, maar de doelstelling is tegengesteld. Wij zijn naakt om te genieten. Voor een naga is het vanuit een gelofte van afzien van bezit ofwel nagnacariara.”

‘Zijn er ook vrouwelijke naga's?’ vraagt Gerda.

‘Je zou dan van nagini's moeten spreken, maar ik moet je teleurstellen. Vrouwen worden in India nog steeds onderdrukt, zeker als het om religie gaat. Er zijn echter binnen Tantra wel vrouwelijke guru's genoemd dakini's,’ antwoordt Louis.

Gerda komt met: ‘Is Tantra niet de verborgen kant van Yoga?’

‘Ja, en de Dakini wordt in het Oosten gevreesd. De tweede betekenis van het begrip dakini is n.l. heks. Er worden goddelijke krachten toegeschreven aan een Dakini. Je kunt daar maar beter geen ruzie mee krijgen,’ voegt Louis aan de vraag toe.

‘En hier in het Westen hebben dakini's als coach hun eigen praktijk met website,’ zo vult Gerda aan.

Dan gaat de deurbel. Louis verlaat de kamer om open te doen. Gerda nipt aan haar thee. Zo geheel naakt voelt ze zich verrukkelijk. Onwillekeurig streelt ze haar huid. Er klinken stemmen in de gang; er zit een vreemde vrouwenstem bij.

Louis komt weer de huiskamer binnen. Hij schenkt alvast twee bakjes thee in.

‘Louis, krijgen we een nieuwe?’ vraagt Gerda.

‘Nee helaas, het is Claudia van de toplessgroep. Ik moet topless en textiel definitief sluiten. Er is geen echt belangstelling meer voor deze tussenvormen. De maatschappij is preuts geworden! Het heeft geen zin meer, om voor gekleed yoga nog reclame te maken,’ zegt Louis met teleurstelling in zijn stem.

Ondertussen heeft ook Sita de kamer betreden. Ze reageert met: ‘Louis, hoe zat het ook al weer toe jij in Utrecht begon met Yoga-Nagna?’

Louis reageert met: ‘Het ging eigenlijk om afdeling Randstad. We kregen toen veel Hindoes binnen. Die kwamen ook voor de traditionele benadering van Yoga. Dus ontstonden er toen extra groepen onder de noemer Yoga-Nagna. De belangstelling voor naakt loopt al langer terug, maar de laatste tijd gaat het wel heel hard.’

Ook Claudia komt de kamer binnen. Ze stelt zich voor aan Gerda. Dan pakt ze haar theekop en gaat naast Gerda op de bank zitten.

‘En die afdeling?’ vraagt Gerda die haar Lotus los maakt, zodat er meer ruimte op de bank ontstaat.

“Die zijn allang verdwenen, maar Sita heeft toen nog de ‘Maha Kumbh Mela van 2001’ meegemaakt,” zegt Louis.

Claudia komt met: ‘Dus die droom op de site was geen droom. Hebt je dat echt meegemaakt Sita?’

“Ja, ‘de Maha Kumbh Mela’ wordt maar eens in de twaalf jaar gehouden. Zo'n kans wil je niet missen! Je moet weten: ik heb als kind een tijd in India gewoond, dus ik spreek de talen. We hadden mazzel met die tolerante baba. Het was dus een geweldige tijd,’ vertelt Sita.

Werken aan de Motvorm

‘Het is niet de bedoeling, dat we deze middag gaan vullen met verhalen. We zijn met een klein groepje, want de rest is nog met vakantie. Ik wil dus weten op er nog wensen zijn,’ zo grijpt Louis in.

Claudia reageert met: ‘Ik zou wel eens actief willen werken aan passiefoefeningen.’

‘Dan denk ik aan twee korte sessies rond de Motvorm, waarbij eerst Gerda op de vloer ligt en vervolgens Claudia een vloerplek krijgt,’ zegt Louis.

Gerda reageert met: ‘Dat lijkt me wel wat.’

‘Wel kan het door de aanwijzingen wat storen, want voor Claudia is dit helemaal nieuw,’ merkt Louis op.

‘Geeft niet; iedereen moet een kans krijgen dit te leren,’ zegt Gerda en ze staat op om Sita te helpen met het uitleggen van een groen laken; haar kleurtje. Zodra dat laken er ligt begint ze alvast met wat eigen oefeningen. Er klinkt nog wat geroezemoes van stemmen... ‘Nu niet luisteren Gerda,’ zo vermaant ze zich.

Louis vertelt aan de andere kant van de kamer hoe het zit met het contact-maken. Dan klinkt er de muziek.

Met: ‘Lekker lang uit Gerda,’ zet de stem van Sita de les in.

Gerda maakt de Lotus los en glijdt met gesloten ogen languit. Even later voelt ze een hand in hare; de geur is die van Claudia.

‘Gerda je voelt mijn hand; de hand van Claudia. Zo komen we nog wat nader tot elkaar voor deze sessie,‘ zo klink de stembegeleiding. Er volgt nog meer contact-maken, maar dat glijdt als langs haar heen. Even later glijdt een grote struisvogelveer over haar gehele lijf. De vloer wordt zacht: ‘Dit is los,’ klinkt boven het geroezemoes uit.

De muziek verandert: ‘Je bijt op het puntje van je tong, knijpt in je vuisten en rekt jezelf eens flink uit. Dan maak je de dynamische fase van de Bekkenlift,’ klinkt de stembegeleiding van Sita.

‘Gebaren; actief worden; Bekkenlift,’ met deze flarden van gedachten wordt Gerda weer actief. Het duurt seconden voor ze haar billen van de vloer tilt. Dan tilt ze haar billen telkens flink hoog, waarbij ze met die billen nauwelijks de vloer voelt: ‘Uit inspanning komt ontspanning voort; doen, niet denken!’

De muziek verandert weer: ‘Dan ga je over naar de statische fase,’ zo klinkt nu de mannenstem van Louis.

Gerda trekt haar rug zo hol mogelijk. Ze voelt een zachte, herhaalde streling aan de voorkant van haar bovenlijf: ‘Struisvogelveer,’ zo komt een flard van gedachten op. Even later volgt een streling over het stuikgebied van haar rug: ‘Het voelt heerlijk,’ weer zo'n flard.

Na een minuutje veranderd de muziek weer en klinkt de vrouwenstem van Sita met: ‘En nu lekker lang uit...’

Het passieve werk

Gerda laat haar lijf half bewust naar de vloer glijden, die er niet echt is: ‘Ik lig, nee sta wolkenzacht,’ toch glijdt haar lijf  — in gevoel —  niet verder naar beneden weg. ‘Claudia, dit gebaar is Mothouding,’ klinkt in de verte; nog meer geroezemoes van stemmen. Het deert haar bewustzijn nauwelijks.

Buiten komt er een straatstofzuiger langs. Het geluid overstemt even het geroezemoes voortkomend uit aanwijzingen.

‘En je luistert naar het geroezemoes van het verkeer in de verte,’ zo klinkt de vrouwenstem van Claudia.

Even later voelt Gerda hoe haar benen naar alle kanten zweven en haar knieën knikken: ‘Denk er om, dat j' je polsen niet openhaalt bij het wijd-leggen van de benen.’ Het is de instructie van Sita.

Gerda voelt dat haar kruis strekt. Dan wordt die strekking weer even opgeheven, zo wisselen de momenten van strekken zich af met ontspanning. Er komt afleiden bij. Een tijdloosheid verder, voelt ze dat haar benen worden weggelegd. ‘Mijn billen zakken door de vloer,’ het is slechts momentje van helderheid. Dan volgt de totale ontspanning.

Claudia in actie

‘Claudia nu mag jij de Motvorm overnemen. Voor het buigen van een been gebruik j' dus je scheenbeen. En pas op je polsen bij het wijd-leggen,’ zegt Sita.

Claudia voelt zich nog wat onzeker. Het gaat wel heel hard. Ze hurkt en pakt de benen van Gerda. Dan gaat ze op één been staan, waarbij ze met het andere been slecht op de tenen steunt. Zo kan ze met haar scheenbeen het been  — aan die kant —  van Gerda buigen. Het gaat bijna vanzelf, want Gerda voelt als een pop van lapjes. Dan volgt op de zelfde wijze het buigen van het andere been. Vervolgens plaatst ze als de voeten van Gerda tegen haar buik, want zelf vindt ze dat ook zo goed voelen.

Gerda voelt de warmte in haar voeten. Het doet er niet meer toe wie haar benen tilt. Buiten komt er weer een straatstofzuiger langs.

‘En je luistert naar het geroezemoes van het verkeer in de verte,’ klinkt de stem van Louis aan de andere kant van de kamer.

Nu brengt Claudia de benen van Gerda wijd. Ze voelt inderdaad de teennagels langs haar rechter pols. ‘Shit, dat moet beter Claudia,’ verwijt ze zichzelf in gedachten. Nu ligt Gerda in de vorm van de Konasana, maar dan op haar rug.

Sita helpt met afleiden, waarbij ze een paarse duster gebruikt. Het is een snelle effleurage heen en weer.

Claudia tilt de benen zo-nu-en-dan wat omhoog om de strekking even weg te nemen. Even is er die gedachte: ‘Gerda ligt daar nu wel erg naakt,’ maar ze verwerpt die gedachte weer. Dan legt ze op aanwijzing van Sita de benen van Gerda weer terug.

De evaluatie

Er volgen voor Gerda nog meer oefeningen. Dan wordt Gerda weer actief gemaakt en volgt een gelijkwaardige sessie met Claudia op de vloer. Vervolgens volgt er een nabespreking met thee.

Plotseling komt Claudia met de vraag: ‘Gerda, voel je j' niet erg bloot, zo met je benen wijd in de Motvorm?’

‘Nee Claudia, bloot voel ik me niet; eerder geborgen,’ antwoordt Gerda en ze vraagt: ‘En jij zo zonder slip?’

Claudia komt met: ‘Het strelen met de struisvogelveer voelt zo naakt veel beter, want die rare onderbreking is verdwenen. Verder was ik een beetje bang, dat het afleiden in de Motvorm me wat erotisch zou raken, maar dat is niet zo!’

‘Hoe zit dat bij jou Sita?’ vraagt Claudia.

‘Nou zo'n moment is al jaren geleden. Ik had net mijn erkenning docent-yoga voor Nederland, toen werd ik gevraagd om voor Maha-Vira afdeling Utrecht klassieke Yoga te geven. Het ging om een groepje nudisten en dan kun je moeilijk voor dat klasje met kleren aan staan. Ik had kunnen weigeren, maar de vrije plekken lagen toen niet voor het oprapen,’ vertelt Sita

‘En Sita,’ zo zet Claudia Sita aan.

‘Het uitkleden was even een drempel. Ik was het aparte hokje van het zwembad gewend. Nu was het één groot kleedhok; dat voor de heren werd niet gebuikt. Toen ik voor de groep stond was alle schroom al verdwenen. Later heb ik haptotantra leren kennen. Het stond toen nog in de kinderschoenen. Ook werd mij het verschil tussen naturisme en nudisme duidelijk,’ zo vertelt Sita verder.

‘En Drachten?’ vraagt Gerda.

Sita vult aan met: ‘Dat heeft met een wat intiemere, experimentele groep haptotantra te maken. Een passiefoefeningensessie kan een geweldig voorspel zijn. Ik heb in die groep mijn man ontmoet. Hij had zijn werk in Drachten, dus wonen we nog steeds hier.’

‘Dit gaat zeker aan het kuise naakt van nagna voorbij,’ zegt Gerda.

‘Waarom moet het altijd kuis zijn?’ vraagt Claudia zich hardop af, en ze gaat verder met: ‘We zijn geen kinderen meer. Ik moet daar maar eens met mijn Bert over praten.’

“Je kunt eerst hoofdstuk 12 van ‘het Vrijheidskwartier’ lezen. In deze #metoo-tijd kun je niet voorzichtig genoeg zijn,” zegt Louis.

Claudia komt met: ‘Al gelezen; althans voor zover het nu op de site staat. Goed geschreven; ik hoop Louis dat je nog de tijd krijgt het af te maken.’

‘Het probleem is mensen. Die melden voor de standaard lessen al nauwelijks meer aan,’ zegt Louis.

Een stik met lesmateriaal

Sita komt met: ‘Ja er waait een preutse wind over de wereld maar, misschien valt daar toch een mouw aan te passen Claudia. Jullie moeten maar eens bij ons op de koffie komen... ’ ze verlaat de huiskamer.

‘Kijk Claudia,’ zo laat Louis Claudia op de computer zien hoe je het lesmateriaal op je eigen computer kunt plaatsen.

Claudia komt naast hem staan en zegt: ‘Toch jammer dat je toen de site moest verwijderen. Ik was net begonnen de tekst serieus te lezen.’

‘Claudia, vond je het vele naakt op de site toen ook storend,’ vraagt Louis serieus.

‘Nee Louis, de afbeelding pasten perfect bij de tekst. En die leesroutes waren heel handig. Zoveel pagina's; er moeten heel wat vrijwilligers aan hebben gewerkt,‘ antwoordt Claudia.

‘Wel lag de nadruk iets te veel op de klassieke Yoga. Ik heb de oude site dus een beetje aangepast, zodat je het materiaal in een map op je eigen computer kunt plaatsen. Het enige dat je dan nog moet doen, is een snelkoppeling naar het bureaublad maken. Het geheel werkt samen met de nieuwe site,’ vertelt Louis.

‘Kun je nu nog anoniem naakt poseren voor de site?’ vraagt Claudia uit nieuwsgierigheid.

Louis reageert met: ‘Helaas meid, de huidige wetgeving maakt dat onmogelijk, maar als voorbeeld voor de tekeningen zijn naaktmodellen nog steeds welkom. Ik werk dan van foto's, zodat het poseren niet te veel tijd kost. Hier is de stick met het materiaal. Ik krijg dat ding de volgende week weer terug.’

‘Bedankt, en bij Sita! Is dat vertrouwd?’ vraagt Claudia.

‘Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Maar meid het is wel swingen zonder remmingen in een intieme groep. Dus het gaat voorbij aan de simpele partnerruil,’ zegt Louis serieus.

Claudia glimlacht: ‘Louis, we denken al langer aan het echte swingen; bedankt,’ ze draait zich om en pakt het visitekaartje, dat Sita inmiddels op de salontafel heeft gelegd (einde roman).