De yogahoudingen

De Pakkethouding - een haptoyogavorm

We maken de Pakkethouding vanuit Buikligging. Vervolgens buigen we de knieën, zodat de hielen in de richting van de billen worden gebracht. Dan pakken we één-voor-één onze enkels of -tenen.

Ook tussenvormen zijn mogelijk

Het pakket zoals de onderstaande afbeelding toont is een platte uitvoering van de Booghouding. Er is geen duidelijk onderscheid tussen het Pakket en de Boog te maken. Hoe ver we omhoog kunnen of mogen komen is afhankelijk van de lenigheid van onze rug.

Een jonge Louis van Gorkom maakt de Pakkethouding.

Allereerst mag de rug geen pijn doen! Extra strekken van de rug op latere leeftijd heeft geen zin. Die lenigheid moet vooral uit de lengte van de spieren van de bovenbenen komen. Dus we beginnen met het tillen van de bovenbenen en vervolgens komen borst en schouders omhoog. Soms heeft het zin hierbij de nadruk te leggen op één been. Even later leggen we dan de strekking weer bij het andere been. Dit kunnen een paar keer herhalen.

De passieve aanpak met de Pakketvorm

De benen binnen het Pakket lenen zich voor passiefbewegen, waarbij een strekking in het bovenbeen mogelijk is. We leggen deze strekking  — die valt onder de naam Pakketvorm —  voor meer effect meestal afwisselend enkelzijdig.

In de praktijk pakken we beide de enkels van ons passiefmaatje (liggend in Buikligging) van de vloer. Vervolgens brengen we de linker hiel naar de overeenkomstige bil, zodat er een strekspanning ontstaat. We verplaatsen onze grip daarbij naar de voorvoet. De andere hiel mogen we iets naar de bijbehorende bil brengen, zodat er geen spanning verloren gaat. We houden deze strekking dan enige tijd vast.

Vervolgens leggen we de strekking naar rechts. Merk daarbij hoe het bekken mee kantelt. Het komt naar boven en schuift daarbij iets naar links. Wederom houden we de strekking enige tijd aan. Dit kunnen we een aantal keren herhalen. Als variant is ook een snelle, verende afwisseling mogelijk. (Vanzelfsprekend kunnen we in deze beschrijving links en rechts verwisselen.)

Met het leggen van de voetzolen van ons passiefmaatje tegen onze buik raken we aan de Sprinkhaanvorm. Hiervoor gaan we  — de tenen van beide voeten van dat maatje reeds in een hand —  in de Ruiterstand (ofwel wijdbeens hurken) over ons maatje staan, met het gezicht naar het voeteneind van dat maatje. Vervolgens hurken we verder door en brengen daarbij de voetzolen van dat maatje tegen onze buik. Het tegen onze buik brengen van de voetzolen van ons passiefmaatje kan ook vanuit de Motvorm. Dit staat ook bekend onder de verzamelnaam Buiksteun.

De overgang naar de Boog

Afhankelijk van onze rug zijn we nu de grens tussen Pakket- en Booghouding al gepasseerd. We proberen een vorm te vinden, die past bij onze rug. De afbeelding hieronder toont deze Booghouding.

De Booghouding in een semi-draadfiguurtje.

Zo hoog als de sybolische dame op de afbeelding hierboven is dus niet nodig! In de praktijk zit onze uitvoering, ergens tussen die van het plaatje van de heer en de dame. Bij problemen met de knieën steunen we met de armen op de ellebogen, zoals in de Hangmathouding en brengen we de hielen slechts naar de billen.