De yogahoudingen

De ‘Mot’ - een haptoyoga-oefening

Vanuit Vloerhouding liggend de knieën liften en vervolgens uit elkaar brengen, waarbij we de voeten op vloer laten liggen. Vervolgens eventueel één of twee benen strekken om het gewicht daarvan te gebruiken voor een verdere strekking. Deze strekoefening, tevens verzamelnaam, valt weer onder de verzamelnaam Bekkenruimer. Voor aanvullende passieve vorm kijken we naar de Motvorm.

Strekken rond het bekken

De afbeelding hieronder toont een symbolische dame, die kern van de Mothouding maakt. De volledige naam van deze variant heet Verschoven-Mothouding. De beschouwer kan zien, dat we bij deze strekhouding strekken in het bekken.

Een denkbeeldige dame maakt de Mothouding.

We kijken naar de dame zoals en lesassistent haar zou zien. Wie wordt overvallen door een vlaag van preutsheid, moet maar eens filosoferen over het verschil tussen een neus en een vagina. Het moet de beschouwer duidelijk zijn, dat we voor een evenwichtige uitvoering de bovenstaande strekhouding, minimaal twee keer moeten maken.

De vorm waarbij we de houding symmetrisch maken heet Kleine-Mothouding. Zijn we nog jong en lenig, dan kunnen we als aanvulling de benen of één been in de richting van de schouders brengen. Deze Enkelgreep-Mothouding dienen we zeker voor het twaalfde levensjaar aan te leren. Op latere leeftijd forceren is het uitlokken van blessures!