Yogahoudingen

De Hengel een krachtoefening;

Vanuit de Bekkenlift strekken we een been en brengen dat op kniehoogte in lijn met ons lijf. Dit gestrekte been maakt de Bekken lift zwaarder, zodat een spierversterkende variant ontstaat (Eng. Fishing Rod Pose, Ned. Hengelhouding, Hengeloefening, foutief: Enkelzijdige Hengel; Verz. Bekkenlift).

Voor de vorm in de hoogste positie kijken we eerst naar de statische fase van de Hengel. In de foto hieronder zien we ‘Louis van Gorkom’ deze positie maken.

Louis van Gorkom maakt de Hengelhouding.

De Hengel is een enkelzijdige houding, danwel oefening. We moeten de statische houding, dus minimaal tweemaal maken. Vaker is geen probleem zolang we het evenwicht tussen links en rechts maar bewaren. Nu kan het zijn dat een kant zwaarder aanvoelt. Totdat het evenwicht is hersteld, mogen we die kant dan extra aandacht geven.

We kijken naar de volgorde

De volgorde in de sessie of in oefenroutine is meestal eerst de dynamische en dan de statische fase. Bij een enkelzijdige houding is deze dynamische fase wat ingewikkelder, want er zijn meerdere combinaties bij het moment van het gestrekte been mogelijk. Iedere docent heeft hier zo zijn eigen voorkeuren.

De simpelste vorm is om afwisselend tijdens de Bekkenlift in het hoogste punt een been te stekken. Tillen we dat been even eerder, dan wordt de oefening zwaarder.

Een oude Louis van Gorkom maakt de Bekkenlift.

Brengen we het gestrekte been daarna nog dichter boven de vloer, dan wordt de oefening nog zwaarder. Direct afwisselen werkt nu niet meer. We gaan dus over naar minimaal drie keer rechts en dan drie maal links en zo verder. Dit wisselen we dan een flink aantal malen af. In de groepsles gaat dit onder de verzamelnaam Bekkenlift tezamen met anderen, die de standaard vorm van de Bekkenlift maken. De docent geeft dan het gebeuren een bepaalde tijd.

Dan volgt minimaal tweemaal de statische fase; dus links en rechts of omgekeerd. Of we dit nogmaals herhalen is afhankelijk van de gegeven tijd. De bedoeling van de statische fase is het langdurig volhouden van de houding (zie eerste foto).