De yogahoudingen

De ‘Veerhouding’ - een haptoyoga-vorm;

Voor de Veerhouding brengen we vanuit Knielhouding ons gestrekte bovenlijf naar achteren. Daarbij blijven bovenbenen en bovenlijf in één lijn. De armen mogen we als tegenwicht naar voren brengen, waarbij we losse vuisten maken; (Ned. ook: Veer.).

Versterken van de bovenbenen

Op de foto hieronder zien we de Veerhouding in zijaanzicht. Het lichaam vormt zo de letter ‘Z’. De armen worden horizontaal gehouden en ontspannen gehouden. Op de afbeelding is dat niet duidelijk. Ze vormen een tegenwicht. Het hoofd nijgt weer wat naar voren.

Een bejaarde Louis van Gorkom maakt de Veerhouding.

We ademen in de Veer nu hierboven rustig door. Met de houding versterken we op den duur de spieren van de bovenbenen (spierkracht). Om dit effect te verkrijgen maken we de houding een aantal keren achter elkaar, waarbij we deze zo lang mogelijk volhouden. We mogen daarbij tussendoor de bovenbenen los sidderen. Hiervoor plaatsen we afwisselend een knie naar voren. Dan kunnen we het opstaande been losmaken met een siddering. Verder kunnen we deze houding aanvullen met de staande variant Keukenstoelhouding. Verder kunnen we de Veerhouding eventueel met aanvulling plaatsen in de inspanningsfase.