Yogahoudingen

De ‘Tenthouding’ een haptoyoga-vorm;

Vanuit de Poorthouding brengen we onze knieën zo wijd mogelijk, zodat er een strekking in het bekken ontstaat (Eng. Tent Pose; verz. Bekkenruimer).

We gebruiken een zachte ondergrond

Omdat we in de Tenthouding met het kwetsbare deel van onze knieën de bodem raken, moeten we voor de houding een zachte ondergrond kiezen. Dit mag een yogamat zijn, maar deze moet niet te dun of te smal zijn.

Een oudere Louis van Gorkom doet de Tenthouding voor.

De Tent kent nogal wat naamloze varianten. Op de foto hierboven maakt ‘Louis van Gorkom’ een intense variant. We kunnen de handen ook verder naar voren plaatsen, zodat er minder spanning in onze polsen ontstaat. Daarbij komt onze rug meer horizontaal. Lopen we met de handen nog iets verder naar voren dan zetten we die handen, zoals in de Poort. In geval van Remedial-Yoga kunnen we zelfs op onze vuisten of ellebogen steunen. Onze rug komt dan nagenoeg horizontaal.

Ook kunnen we de voeten anders plaatsen, zodat de druk op onze knieën afneemt. Zo kunnen we de voeten in het verlengde van onze benen brengen. Nog minder spanning geeft het opzetten van de voeten, waarbij we op gebogen tenen steunen. Voor afleiden kijken we naar de Mothouding en -vorm.

We gebruiken een zachte ondergrond

Als lesgever of maatje, kunnen dan zoals in de Poorthouding de rug los maken met sidderen en andere massagevormen; dit gecombineerd met een hol-bolbeweging van deze rug door de beoefenaar (cursist). Als de leeftijd toeneemt wordt deze benadering met hulp belangrijker.

Bij het afleiden aan de binnenkant van de benen, brengt de beoefenaar het bekken iets zijwaarts, zodat de strekking aan één kant komt te liggen; met twee mensen afleiden kan natuurlijk ook. We kunnen er vervolgens voor de afwisseling nog de Hangmat bij te betrekken.

Dus zowel voor het ontwikkelen van bekkenlenigheid bij kinderen, als het onderhouden van de lenigheid rond het bekken bij ouderen, hebben we met deze strekhouding een belangrijk instrument in handen.