Yogahoudingen

De Knielplankhouding een haptoyoga-vorm;

Een remedialaanpassing van de Plankhouding, waarbij het kantelpunt (steunpunt) ligt bij onze knieën. Deze variant vraagt minder krachtsinspanning van onze armspieren (Eng. Lazy Plank Pose; Verz. Plankhouding).

In de afbeelding hieronder zien we de Knielplank in het hoogste punt. Het is een grijze ‘Louis van Gorkom’ die voor deze krachthouding op de foto poseert.

Louis van Gorkom demonstreert de Knielplankhouding.

De Knielplankhouding ontstond toen we in de jaren '80 van de vorige eeuw via de plaatselijke naaktzwemvereniging we vrij veel onderen binnen kregen. Sommige traditionele houdingen uit yoga voldeden niet meer. Met creativiteit konden we voorkomen dat we deze oudere deelnemers even hard weer verloren.

De uitvoering in de praktijk

We maken de Knielplank vanuit Buikligging, waarbij we onze handen bij de schouders op de ondergrond plaatsen. Dan brengen we de schouders  — met de inademing mee —  rustig omhoog, waarbij het steunpunt bij onze knieën ligt. Ons lijf tussen schouders en knieën blijft zo recht als een plank! Vanaf het hoogste punt zakken we weer met de uitademing mee. We komen nu zo laag mogelijk boven de yogavloer, zonder deze met ons bovenlijf te raken.

‘Louis van Gorkom’ nadert het laagste punt.

Dan komen we met de adem mee weer omhoog. We merken daarbij dat de houding in het laagste punt het zwaarste is. Vervolgens laten we ons lijf weer zakken tot vlak boven de vloer en komen we weer omhoog. We blijven deze actie enige tijd te halen. Dit is de dynamische fase. Voor de statische fase zakken we weer vlak boven de vloer en houden we deze positie zo lang mogelijk vol. Daarbij ademen we ondertussen rustig door.

Een alternatieve benadering

We kunnen de Knielplank ook vanuit de Poorthouding maken. Hiervoor plaatsen we onze handen stap-voor-stap wat naar voren. Dan brengen bovenlijf en bovenbenen in één lijn. Eventueel moeten we de positie van onze handen nog wat aanpassen. Ook kunnen we vanuit Knielhouding via de Poort zo de uitgangspositie voor de Knielplank aannemen.

De Knielplank krijgt in de groepsles meestal een plekje in de inspanningsfase. Daar vervangt hij de Plankhouding of een overeenkomstige asana's. We moeten de Knielplank niet verwarren met de Voltooide-Cobrahouding en de Jachthondhouding.