Yogahoudingen

De Hagedishouding - een haptoyoga-vorm;

Vanuit Knielhouding plaatsen we beide handen voor ons op de vloer. Vervolgens tillen we een been van de vloer en brengen dat bovenbeen horizontaal. Eventueel buigen we de knie van dat gestrekte been (Ned. foutief ook: Kleine-Schorpioen).

Een been heffen

Op de foto hieronder zien we een oudere Louis van Gorkom die de Hagedishouding maakt. Mensen met meer lenigheid mogen het been ook vanuit de heup hoger tillen.

De Hagedishouding (Louis van Gorkom).

Bij het hoger tillen van het been speelt naast de lenigheid in de heup, ook de lenigheid in de rug een rol. Vanzelfsprekend ademen we in de houding rustig door. Bij meer lenigheid kunnen we heel goed naar de Sprinkhaanhouding kijken. Anderen kunnen de rug losmaken in de Poortoefening.

De Hagedis in kinderyoga

Het verkennen van de wereld begon ook bij ons met kruipen. Bij het begeleiden van peuters proberen we die tijd weer terug te halen. De ruimte is versierd met afbeeldingen van het dier hagedis en de andere beesten en voorwerpen, die in de les of de thuisbegeleiding voorkomen.

We (als docent) nemen samen met de kinderen of het kind de rol van het hagedisje dat zijn staart tilt aan. Vervolgens maken we ons op de knieën zo klein mogelijk, ofwel we worden een konijntje; een kat. De yogasessie wordt zo een spelletje van dieren uitbeelden. In de vorm van gebaren NGT kunnen we de dieren ook laten lopen (hand en vingeroefeningen). Dan volgt weer een serie dieren, zo laten we de egel rollen. Tenslotte is het aapje moe (de ontspanning in zijligging).