Een yoga-aspect

Asana ofwel de houdingen

De uitdagende yoga standjes ofwel, het bekendste onderdeel van yoga; asana's. De buitenwereld herkent yoga aan deze soms extreme houdingen met Sanskrietnamen (Eng. Pose = yogahouding; Sanskr. asana = houding, nagna = kuis naakt, purna = extreem).

Strekken speelt een belangrijke rol

Op het eerste gezicht, is een belangrijke functie van de asana's strekken, maar de uitwerking op ons lichaam gaat veel verder. Zo werken we met sommige van deze houdingen aan versterking van de vaardigheid het evenwicht te bewaren zoals de Garudasana, Niralamba Sarvangasana, Vasisthasana, Virabhadrasana en de Vrksasana. We zullen meer van dergelijke meervoudige Sanskrietnamen tegenkomen, want yoga komt uit India.

Een andere belangrijke aanpak van ons lijf gaat via de torsiehoudingen (torsen), zoals de Ardha Matsyendrasana, de Baddha Ardha Matsyendrasana, de Parivrtta Janusirsasana, en de Sukha Parivrtta Ustrasana, die het kliersysteem intensiveren. Ook de Keerlingen en Semi-Keerlingen hebben invloed op dat zelfde kliersysteem, zoals de Viparita Karani Mudra, de Halasana en de Karnapidasana. Een correctie asana voor deze voorwaartse buigingen is de Matsyasana. Maar er zijn ook houdingen om meer spierkracht op te bouwen zoals de Purna Navasana. Daarbij komt ook de lenigheid in het bekken met de Hanumanasana.

Er zijn eveneens houdingen ter ondersteuning van het meditatieproces. Een voorbeeld is de Gomukhasana, die een jonge Louis van Gorkom maakt op de foto hieronder. Het is een aanvulling op de Padmasana, die in de klassieke teksten veelal de basis vormt voor meditatie.

De asana Gomukhasana, een sierlijke zithouding.

Asana's dienen we zodanig in een serie te plaatsen, dat ze elkaars bijwerkingen opheffen. Zo heeft de bovengetoonde houding (foto) als tegenhanger de Sukha Mandukasana nodig. Bovendien moeten we de Dhanurasana en de Padmasana (Lotushouding) als kind aanleren. Op volwassen leeftijd pas oppakken van deze zitvorm geeft een verhoogde kans op het oplopen van een yogaknietje. Ook zijn er nog basis- ofwel uitgangshoudingen zoals de Konasana.

Aan de hand van de in dit materiaal gegeven namen, kan men de niet beschreven houdingen zelf opzoeken op het wereldwijde web. Bovendien vinden we onder de noemer meer Yoga-Nagna een site met aantal nuttige asana's. Voor wie op latere leeftijd is begonnen en dus niet lenig genoeg is, vinden we in ons lesmateriaal  — dus niet op deze site —  aangepaste oefeningen. Verder kunnen we naar Remedial-Yoga kijken.

De afbeelding hieronder geeft het algemene gebaar voor asana in SignWriting. Dit gebaar is ontstaan tijdens het werken aan passiefoefeningen, want NGT kent slechts het gebaar voor yoga. In het begin werd alleen het tweede gedeelte bestaande uit twee A0-handen gebruikt, maar dit kan ook voor het glos "nadruk" staan. Daarom geven we hier de complete vorm, die vergissingen uitsluit.

Het algemene gebaar voor asana.

Het eerste gedeelte komt dus overeen met het gebaar voor yoga, maar dan zonder stop, want deze is verplaatst naar het tweede gedeelte. Het bestaat uit twee 5mx-handen, waarvan de handpalm naar het plafond is gericht. Indien mogelijk laten we dit gedeelte weg. Dan keren de handen naar de A-nul hand, waarbij we op de rug van de handen kijken. De duimen wijzen dus naar elkaar. Dan volgt dus nog een korte pauze. Rest nog het boogje onder in het midden, dat aangeeft, dat het hier om een spielgelbeeldig gebaar gaat.