Yogahoudingen

Vakra Hasta Bhujangâsana

Vanuit Buikligging tillen we losjes ondersteund onze rug achterwaarts. Bij deze asana blijven de armen ligt gebogen. Strekken we echter de armen dan gaan de houding over in de Saral Hasta Bhujangasana (Een onderdeel van Yoga-Nagna; Eng. Active Cobra Pose; Ned. Actieve-Cobrahouding; Sanskr. bhujanga = slang, hasta = arm, saral = gestrekt, vakra = gebogen).

Op de afbeelding hieronder zien we een oudere Louis van Gorkom de Vakra Hasta Bhujangasana maken. Dit deel van de Bhujangasana kunnen we nog op vrij hoge leeftijd maken.

Een bejaarde Louis van Gorkom maakt de Vakra Hasta Bhujangasana.

Bij nadere beschouwing valt ons op, dat inmiddels bij Louis de lenigheid gaat ontbreken, want de sterkste buiging komt uit het bekken. Deze vermindering van lenigheid ontstaat door het inzakken van de tussenwervelschijven. Dit inzakken is een natuurlijk verschijnsel van het ouder worden; er is geen remedie. Verdwijnt er nog meer lenigheid dan is er een alternatief in de vorm van de Hangmathouding en de Jachthondhouding.

De Vakra Hasta Bhujangasana is vooral een dynamische oefening, dit in tegenstelling tot de meeste asana's, waar de nadruk ligt op de statische fase. We tillen vooral  — met het tempo van de adem mee —  door onze bovenrug te buigen. Hierbij zijn de armen er vooral om het naar voren kantelen te voorkomen, zodat onze benen op de vloer blijven liggen. Dus blijven ook op het hoogste punt de armen iets gebogen. Bij een lenige rug komt het hoofd, daarom verder naar achteren. Het aantal herhalingen is afhankelijk van de tijd die we binnen ons oefenschema aan deze asana kunnen geven. Wie jong en lenig is kan naar de Purna Catakasana kijken.