Yoga-asana's

De Paripurna Salabhasana;

Vanuit de Enkelzijdige Sprinkhaanhouding zetten we ons af met het liggende been in Teensteun, waarbij we gelijktijdig met de handen een Bidgreep maken. Dan zetten we ons met de armen in Bidgreep verder af en met een extra afzetje van het voorheen liggende been komen we geheel omhoog in een achterwaartse boog (Eng. transcr. ook: Poorna Salabhasana; Sanskr. ook: Purna Salabhasana, asana = houding, purna = extreem, salabha = sprinkhaan).

De Sprinkhaan als Keerling

De afbeelding hieronder toont de Salabhasana (Sprinkhaan) in de hoge uitvoering, die we onder de Keerlingen kunnen scharen. De hier beschreven houding vormt de tegenhouding van de Niralamba Sarvangasana.

Een symbolische weergave van de Purna Salabhasana.

De lijn-draadfiguur op de afbeelding hierboven stelt de Paripurna Salabhasana voor. We moeten jong en lenig zijn om deze asana te kunnen maken. Daarnaast vraagt de houding  — voor het omhoog komen —  zeer sterke schouders. Brengen we de benen over het hoofd naar de vloer dan spreken we van de Viparita Salabhasana. Dergelijke extreme asana's moeten we als kind reeds aanleren.