De yogahoudingen

Paripurna Navâsana - een asana

Vanuit langzit maken we een evenwicht op het heiligbeengebied, waarbij we de benen zo hoog mogelijk gestrekt tillen (Eng. Full Boat Pose, Paripoorna Navasana; Ned. Boothouding; Sanskr. Purna Navasana, Paripurna Navasana, nava = boot, (pari)purna = intens).

Een buikspier oefening

De Boothouding (Paripurna Navasana)  — zoals op de afbeelding hieronder —  werkt sterk in op de buikspieren. De foto laat geen perfecte uitvoering van de asana Paripurna Navasana zien.

Een oude Louis van Gorkom maakt de Purna Navasana.

De uitvoering van Boothouding uit haptoyoga en de klassieke asana komen niet geheel overeen. Zo wijzen in de asana de handpalmen naar elkaar in plaats van naar de vloer. Daarnaast vraagt de asana gestrekte benen en een rechte rug.

Alternatieve uitvoeringen

Er is overigens niks mis met het zoeken naar persoonlijke varianten. Met die persoonlijke aan het eigen lijf aangepaste uitvoering, halen we juist meer uit de oefening. De Boot is naast de zoektocht naar evenwicht voornamelijk een krachtoefening voor de buikspieren. Voor de nodige voorwaartse lenigheid kunnen we de Boot- afwisselen met de Tanghouding (Pashchimotanasana). Is de Boot te zwaar, dan mogen we vanuit Langzit slechts één been tillen. De houding is zo een stuk lichter. Deze vorm kunnen we zelfs vanaf de bank voor de televisie maken! Verder kunnen we de Boot aanvullen met het zijwaarts tillen de in Hefboom; een lage variant van de Utthita Hasta Padahastasana. We tillen het been dan met de spierkracht in dat been.