Yogahoudingen

Paripūrna Navāsana - een āsana

Voor de Paripurna Navasana maken we vanuit Langzit een evenwicht op het heiligbeengebied, waarbij we de benen zo hoog mogelijk gestrekt tillen (Eng. Full Boat Pose, Paripoorna Navasana; Ned. Boothouding, Boot; Sanskr. Purna Navasana, Paripurna Navasana, nava = boot, [pari]purna = intens).

Een buikspier oefening

De Boothouding (Paripurna Navasana)  — zoals op de afbeelding hieronder —  werkt sterk in op de buikspieren. De foto laat geen perfecte uitvoering van de asana Paripurna Navasana zien.

Een oude Louis van Gorkom maakt de Purna Navasana.

De uitvoering van Boothouding uit haptoyoga en de klassieke asana komen niet geheel overeen. Zo wijzen in de asana de handpalmen naar elkaar in plaats van naar de vloer. Daarnaast vraagt de asana gestrekte benen en een rechte rug. We gaan er vanuit, dat we in deze houding rustig doorademen.

De dynamisch benadering

Op de foto hieronder zien we een oude Louis van Gorkom een dynamische variant van de Boothouding maken. Het steunen op de ellebogen maakt de houding wat lichter, bovendien kunnen we in deze variant het evenwicht niet verliezen. We bewegen de benen op en neer.

Een oude Louis van Gorkom maakt de Boot dynamisch.

Dus als het ene been vlak bij de vloer is, wordt het andere zo hoog mogelijk gebracht. We brengen zo voor een dynamische fase de benen geruime tijd op-en-neer.

Alternatieve uitvoeringen

Er is overigens niks mis met het zoeken naar persoonlijke varianten. Met die persoonlijke aan het eigen lijf aangepaste uitvoering, halen we juist meer uit de oefening.

Een oude Louis van Gorkom maakt de Boot met steen.

Op de foto hierboven zien we een oudere Louis van Gorkom met een steen het evenwichtspunt te verplaatsen. Het is daardoor mogelijk de benen net iets hoger te tillen. De verhouding in gewicht tussen benen en bovenlijf is persoonlijk.

De Boot is naast de zoektocht naar evenwicht voornamelijk een krachtoefening voor de buikspieren. Zo kunnen we de Boothouding ook zittend op de bank voor de TV maken.

Voor de nodige voorwaartse lenigheid kunnen we de Boot- afwisselen met de Tanghouding (Pashchimotanasana). Is de Boot te zwaar, dan mogen we vanuit Langzit slechts één been tillen. De houding is zo een stuk lichter. Verder kunnen we de Boot aanvullen met het zijwaarts tillen de in Hefboom; een lage variant van de Utthita Hasta Padahastasana. We tillen het been dan met de spierkracht in dat been.