De yogahoudingen

De ‘Kaars’ - een haptoyogavorm

Vanuit rugligging brengen we de benen iets over het hoofd. Vervolgens ondersteunen we de heupen door het bekken te pakken met twee open-snavelhanden (tussen duim en vingers); de ellebogen zorgen voor de feitelijke steun (Ned. ook Halve-Kaars; Eng. Half Candle, Upside Down Seal, Vipareeta Karani Mudra; Sanskr. Viparita Karani Mudra).

Een eenvoudige Keerling

De Kaarshouding op de afbeelding hieronder, is de meest beoefende vorm uit de groep van Keerlingen. Het herhaald tijdelijk omkeren van onze positie ten opzichte van de zwaartekracht, heeft over het algemeen een positieve invloed op ons welbevinden (gezondheid).

Een oude Louis van Gorkom maakt de Kaarshouding.

Voor wie plotseling deze oefening wil gaan oppakken, moet beseffen dat het voor mensen met te hoge bloeddruk gevaarlijk kan zijn; raadpleeg eerst een arts. Verder is de Kaars een aanrader. Voor een intensere benadering van de omgekeerde houding kunnen we kijken naar een combinatie van de Schouderstand en de Ploeghouding. De Viparita Karani Mudra wordt in de klassieke Yoga gezien als een kriya. De houding wordt dan gecombineerd met een stotende uitademing (Kapalabhati).