Yogahoudingen

De ‘Garudasana’ - een yoga-asana

Een staande evenwichtshouding (asana) op één voet waarbij we, zowel de benen als de armen om elkaar heen slaan (Eng. Eagle Pose).

De uitvoering in de praktijk

Laten we eerst op de uitvoering van de Garudasana  — zoals getoond op de afbeelding nu hieronder —  ingaan. We gaan vanuit Stamhouding op één been staan en buigen dit standbeen een beetje. Dat slaan we het andere been om het standbeen, waarbij we de voetrug achter de kuit van het standbeen haken. Vervolgens slaan we de armen om elkaar heen in een Armschroef, waarbij we met de handen tevens een Bidgreep maken, waaruit we één vinger los maken, die we naar het puntje van onze neus brengen.

Een jonge Louis van Gorkom maakt op een strandje de Garudasana.

Nu gaat het er om het evenwicht te bewaren. Hiervoor kijken we naar een vast punt voor ons. Ligt dit op de grond, dan is dat zo'n 10 meter voor ons. Vervolgens proberen we de evenwichtshouding enige tijd vol te houden, zonder daarbij onze balans te verliezen. Een extra uitdaging verkrijgen we, door de houding op onze tenen te maken.

Wie er even over nadenkt zal de conclusie trekken dat we de Garudasana niet op twee, maar op vier verschillende manieren kunnen maken. Ook kunnen we door de dragende knie verder te buigen een compacte variant de houding tonen. De Armschroef in de Garudasana kunnen we goed compenseren met de Greep. We mogen ook nog een Namaste achter rug maken. Verder vormen we een variant door met losse armen door te zakken en voorwaarts te buigen, zodat we met de handen de vloer kunnen raken.

Ouderen met moeite bij het evenwicht, vullen de houding aan met de Stronkvorm. Voor torsen in een liggende variant kunnen we naar de Schroefhouding kijken. Andere asana's met een overeenkomstige uitdaging zijn: de Virabhadrasana en de Vrksasana.