Een yoga-asana

Achterwaarts buigen in de Bhekāsana;

Vanuit Buikligging brengen we onze voeten in de richting van de billen. Tevens buigen we de bovenrug achterwaarts en pakken we de tenen. Dan brengen we de voeten tot naast de billen, waarbij onze bovenrug nog wat verder achterwaarts buigen (Eng Frog Pose; Kikkerhouding; Sanskr. asana = houding, bheka = kikker).

De afbeelding hieronder is een symbolische weergave van de Bhekasana. De tweede arm is dus achter de zichtbare arm verborgen. Dat geldt ook voor het andere been.

Een schematische weergave van de de Bhekasana.

We kunnen de Bhekasana pas maken, als we de zonder problemen met onze knieën, de Kikkerzit losjes zittend een flinke tijd kunnen volhouden. Dus volwassenen kunnen het aanleren van deze asana beter vergeten! Bij kinderen kan voorzichtig gewerkt worden aan de nodige lenigheid. Docenten letten daarbij ook op de persoonlijke bouw van de cursist. Sommige cursisten hebben een bouw die niet bij deze strekhouding. past, zij houden het bij de Dhanurasana.

We kunnen de Bhekasana ook maken vanuit de Dhanurasana. Zo maken we een yogaflow van de Vakra Hasta Bhujangasana, de Saral Hasta Bhujangasana, de Dhanurasana, de Bhekasana, en weer rond met de Vakra Hasta Bhujangasana. Aan aanvullende asana's noemen we nog de: Akarna Dhanurasana, de Baddha Ardha Matsyendrasana, de Chakrasana, de Halasana, de Karnapidasana, de Marjaryasana, de Niralamba Sarvangasana, de Salabhasana en de Ustrasana.